به نام خداوند مهربان

با سلام و احترام خدمت کلیه دوستان و خوانندگان گرامیطرح 5+55

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی شما و نیز آرزوی سلامتی و کامروایی برای همگیتان، دقایقی پیش از یکی از دوستان خوبم ایمیلی دریافت کردم که در خصوص طرح مکالمات همراه اول که مخصوص این ماه ارائه شده و عنوانش 5+55 است! چون عنوانش "بازاریابی یا کلاهبرداری" بود کنجکاو شدم بخونمش! اما بعدش شکه شدم، آخه من هم تو این طرح ثبت نام کردم.

در ادامه متن ایمیل رو براتوننوشتم، اما از اونجا که هنوز مطمئن نیستم و از طرفی هم تعلل رو تو بیان این مطلب جایز نمیدونستم، داوری و بررسی رو با اجازه به عهده خودمون میگذارم. اگر هر کدوم از شما عزیزان منبع و مستندی راجع به این مطلب به دستت آوردید خوشحال میشم در اختیار من قرار بدید تا به اطلاع دیگر خوانندگان هم برسونیم.

متن ایمیل:

------------------------------------------

بازاریابی یا کلاهبرداری

"در حال نوشتن مقاله ای هستم با عنوان "بازاریابی غیر اخلاقی " اما  امروز با یک نمونه ی جدید آشنا شدم که طاقت نیاوردم تا زمان تکمیل شدن مقاله برای صحبت کردن درمورد آن صبر کنم !

""پیام کوتاه می  آید و تلویزیون هم تبلیغ می کند که  با همراه اول ، 5 دقیقه صحبت کنید و هزینه بپردازید، 55 دقیقه رایگان هدیه بگیرید.!

اما هیچ کجا  اشاره هم نمیکند که ...
وقتی شما عضو طرح شدید حتی چند ثانیه  هم صحبت کنید 5 دقیقه کم می شود !!...""

این یعنی دقیقا مصداق مدرن از :

" غش در معامله" از نظر حقوق اسلامی و "کلاه برداری" به زبان خودمانی !
در میان تمام روشهایی که این مدت  در روشهای بازاریابی غیر اخلاقی شناسایی کرده ام این نوع روش غیر اخلاقی آنهم توسط سازمانی با این حجم فعالیت و تراکنش مالی با این برند معروف و معتبر واقعا ویژه و نگران کننده بود .

درست است که بازار رقابت ، همه ی سازمانها را دیر یا زود وادار به نو آوری در ارائه خدمات و محصولات و روشهای بازاریابی می کند . اما نو آوری با زیر پا گذاشتن حقوق مشتریان تفاوت بسیار زیادی دارد .
ما از کودکی شنیده ایم ،  "خدا از حق خودش می گذرد اما از حق بندگان نه !"  ، چطور ممکن است برای کسب در آمد و با بهانه ی استفاده از ترفندهای بازاریابی راضی شویم اینچنین و به این شکل رسمی و بی پروا حقوق دیگران را ضایع کنیم ؟!

حتی در کشورهایی که ما از رعایت اصول اخلاقی از سوی آنها چندان مطمئن نیستیم رعایت حقوق مشتریان یکی از مواردی است که به هیچ بهانه ای قابل تخطی نیست و عواقب قانونی سختی دارد .

مساله اینجا اینست که اینبار یک شرکت کوچک گمنام با یک آگهی کوچک و غیر رسمی اقدام به بازاریابی غیر اخلاقی و در نتیجه کلاه برداری نکرده است یک شرکت بزرگ و کاملا رسمی و با استفاده از رسانه ی ملی با آسودگی خاطر حقوق مشتریان خود را به بازی گرفته است !!

امیدوارم که مسولین همراه اول توضیحی قانع کننده برای این موضوع داشته باشند و اگر نداشتند بجای توجیه به شکل رسمی از تمام مردم بخاطر این رفتار غیر اخلاقی عذرخواهی کرده و از این پس نسبت به رعایت اخلاق در عملکرد خود دقت بیشتری داشته باشند."
 ------------------------------------------

در ادامه هم متن تبلیغاتی مکتوب در سایت همراه اول رو آوردم که به عنوان منبع خبری میشه بهش اشاره کرد.

------------------------------------------

http://mci.ir/web/guest/ramezan_5_55

طرح ویژه‌ ماه مبارک رمضان (55+5)

•    طرح 55+5 برای تمامی مشترکین همراه اول (دائمی و اعتباری) از تاریخ 31 تیر تا 28 مرداد 1391 (هم‌زمان با ماه مبارک رمضان) اجرا می‌شود. در این طرح، تمامی مشترکینی که در بازه‌ زمانی یاد شده ثبت‏ نام کرده باشند، می‌توانند در مکالمات طولانی‌تر از 5 دقیقه، تا 55 دقیقه‌ بعدی رایگان مکالمه کنند.

شرایط شرکت در طرح:
1.    ارسال پیامک بدون متن به 8055 جهت ثبت نام در طرح (هزینه‌ پیامک مطابق با تعرفه‌ رایج محاسبه می‌شود و مشترک هزینه‌ اضافی برای ثبت نام پرداخت نمی‌کند).
2.    این طرح صرفا برای مکالمات درون شبکه (به همراه اول و به تلفن ثابت) است و مکالمات خارج از شبکه (به ایرانسل، تالیا، ...)، رومینگ بین‏ الملل، مکالمات خارجه و سایر خدمات و سرویس‏های همراه اول، براساس تعرفه‏ های جاری محاسبه می‌شود.
3.    در هر تماس درون شبکه (به همراه اول و به تلفن ثابت)، در صورت مکالمه بیش از 5 دقیقه، فقط هزینه‌ 5 دقیقه‌ اول مکالمه محاسبه می‌شود و پس از دقیقه پنجم تا 55 دقیقه‌ بعدی مکالمه رایگان خواهد بود.
4.    این طرح تمامی ساعات شبانه روز و تمامی روزهای هفته را در بر می‌گیرد.
5.    مشترکین دائمی همراه اول در مدت اجرای طرح می‏توانند برای اطلاع از میزان تخفیف بهره‌مند شده، عدد 1 را به شماره‌ 8055 پیامک کنند.

6.    بازه‌ زمانی اجرای طرح از تاریخ 31 تیر تا 28 مرداد 1391 (به مناسبت ماه مبارک رمضان) خواهد بود.

------------------------------------------

ممنونم که برای مطالعش وقت گذاشتید و ممنون میشم اگر اطلاعاتی دارید راهنمایی بفرمایید.

با تشکر

سعید بهزادی


============================================

نظر یکی از خوانندگان محترم در این خصوص که قابل تامل تر و بررسی می باشد به شرح ذیل است:

"

اولا تحقیق کنید! این یک طرح revenue enhancement یا همان افزایش درآمد است، تکنیک آن تغییر رفتار مصرف کننده با پرومشون یا همان هدیه تشویقی است که مصرف کننده را به مصرف بیشتر تشویق می کند تا به عادت او تبدیل شود، هیچ دزدی در کار نیست... دزدی در زمان فروختن سیم کارت 500 هزار تومانی می تواند رخ داده باشد اما این طرح یک طرح بازاریابی ساده است فقط چون برند اعتماد سازی لازم را در بازار نکرده است در نظر مخاطبان کلاهبرداری جلوه کرده که با سیاست گذاری کلان برای شفاف سازی و اعتمادسازی می توان جلوی این گونه بحران ها را گرفت... نه پپسی در ماه است نه کوکاکولا اسم پیامبر اسلام را در بر دارد! ما در صنعت بازاریابی و ارتباطات فرهنگ توسعه نیافته ای داریم کما فی سابق.

"

با تشکرات از نظر شما